Copyright
G. Kooy
© 2005-
Zonder toestemming mag er niets van deze site gebruikt worden
Dieselross.nl®
Klik hier voor het
GASTENBOEK
De doorontwikkeling van Dieselross
Van 2-
Midden jaren 50 waren er de volgende dieselrossen,
F12, F15, F17, F20, F24, F28 en F40 en konden geleverd worden in verschillende uitvoeringen als 2 of 4 wielaangedreven, met of zonder maaibalk en zelfs met aanbouwrupsen. Daar er nog een werktuigendrager ontbrak in het aanbod heeft FENDT de universiteit van Munchen opdracht gegeven een lichte trekker te ontwikkelen met mogelijkheid tot aanbouw van werktuigen op verschillende plaatsen. Hieruit is de FL114 met JLO motor ontstaan, hiervan zijn er zo’n 400 stuks van geproduceerd.
Ondertussen was ook FENDT zelf bezig met het ontwikkelen van een werktuigendrager met als basis de F12HL. Dit werd wel een succes en FENDT heeft tot 2004 als enige fabrikant nog werktuigendragers gebouwd.
Het einde van de dieselross serie
In de tweede helft van de 50-
Zo werd de F17 vervangen door de FL236 en de F24 werd FL/FW237, waarvan er ook nog een FLS237 kwam, waarmee FENDT ook de markt van smalspoortrekkers betradt. De F15 en F20 verdwenen langzaam uit het programma.
In 1958 kwam de FAVORIT 1 op de markt als opvolger van de F40. Hiermee verdween langzaam
de naam DIESELROSS en ontstond de “ff”-
Met de slogan wer FENDT fährt -
Dieselross FL114 in het museum bij de fabriek
Diverse dieselrossen op de nationale oldtimer manifestatie in 1999 te Zuidlaren
Fendt favorit 1
De opvolger van de Dieselross F40.
De eerste van de
“ff” reihe